17 Φεβ 2013

Μα αφού μελετάει, γιατί παίρνει κακούς βαθμούς;




by Antigoni...
Χτες λοιπόν είχα μια συζήτηση με μια μαμά. Μια μαμά μόνιμα αγχωμένη για τα μαθήματα του γιού της, μόνιμα ανικανοποίητη με τους βαθμούς του, μόνιμα εκνευρισμένη με το παιδί για τις επιδόσεις του. Είναι μαθητής πρώτης γυμνασίου, μέτριος στις επιδόσεις και φυσικά έχει στο σπίτι καθηγητές για τα φιλολογικά, για τα μαθηματικά, για τα αγγλικά του. Ελεύθερη ώρα; Σχεδόν άγνωστη λέξη… Η μόνη του διασκέδαση κι αυτό που πραγματικά απολαμβάνει είναι τα μαθήματα καράτε. Όλες οι άλλες ώρες –μαζί και τα Σαββατοκύριακα- είναι αφιερωμένες στα μαθήματα. Κι όμως… τίποτα δεν φαίνεται να βοηθάει. Ούτε καν ότι η μαμά, θεωρώντας ότι τον «ξεφορτώνει» λιγάκι από τα  διαβάσματά του, κάνει τις αντιγραφές, τις ασκήσεις του και φτιάχνει την τσάντα του… Κι όσο οι βαθμοί πέφτουν, οι απαιτήσεις και οι απαγορεύσεις αυξάνονται…
Δυστυχώς δεν είναι η μόνη μαμά που λειτουργεί μ’ αυτόν τον τρόπο. Κατανοητό από μια μεριά – όλες μας θέλουμε να δώσουμε το καλύτερο στα παιδιά μας. Θέλουμε να αποκτήσουν δυνατότητες που ίσως εμείς δεν είχαμε. Αλλά πόσο σωστά κάνουμε τα πράγματα; Μήπως φέρνουμε τα αντίθετα αποτελέσματα;
Το πιο σημαντικό μειονέκτημα όταν αναλαμβάνουμε μέρος των υποχρεώσεων των παιδιών μας είναι ότι τους στερούμε την ικανότητα και τη δυνατότητα να αυτονομηθούν και να γίνουν υπεύθυνα για τις δικές τους υποχρεώσεις. Αυτό που πρέπει να τους διδάξουμε είναι πώς να διαχειρίζονται σωστά το χρόνο τους κι όχι πώς να τον γεμίζουν. Ξεχνάμε πως σωστή διαχείριση χρόνου σημαίνει να μένει ελεύθερος χρόνος για ξεκούραση, χαλάρωση και παιχνίδι- δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη για ένα παιδί. Το να γεμίζουμε τις ημέρες τους με έξτρα μαθήματα, εξωσχολικές δραστηριότητες και άγχος να τα προλάβουν όλα και να είναι άριστοι, είναι ένα λάθος που θυσιάζει την παιδικότητα, τον αυθορμητισμό και την ανεμελιά τους.
Οι λύσεις είναι απλές. Σωστή οργάνωση του χρόνου μελέτης  θα τα γλυτώσει από περιττό άγχος και θα τα βοηθήσει να αφομοιώσουν καλύτερα την ύλη τους. Διδάξτε τα παιδιά πώς να διαβάζουν πιο αποδοτικά –να ξεκινάνε πάντα από τα δύσκολα ή όχι τόσο αγαπημένα μαθήματα, να κάνουν διαλλείματα ανάμεσα στα μαθήματα, ώστε να μπορέσει η γνώση να αφομοιωθεί και να προχωράνε στα πιο εύκολα ή αγαπημένα, αργότερα που θα έχουν κουραστεί. Μια λίστα με τις καθημερινές υποχρεώσεις (που θα τη συντάσσουν μόνα τους) θα τα βοηθήσει να έχουν μια ξεκάθαρη εικόνα των καθημερινών τους υποχρεώσεων. Αποφεύγετε να διαβάζετε μαζί τους γιατί το μόνο που θα καταφέρετε είναι να μάθει το παιδί ότι δεν θα τα καταφέρνει χωρίς την παρουσία σας. Δώστε του τη δυνατότητα να είναι το ίδιο υπεύθυνο για όσα έχει να κάνει στη διάρκεια της ημέρας. Μην αναλαμβάνετε εσείς το πρόγραμμά του, αφήστε το να διαχειριστεί  μόνο του τις υποχρεώσεις του.

Δώστε του την ευκαιρία να επιλέξει τι θέλει να κάνει. Συζητήστε μαζί του τις διάφορες εξωσχολικές δραστηριότητες που μπορεί να κάνει, εξηγείστε του τις προοπτικές της κάθε δραστηριότητας και συμφωνήστε μαζί του ότι έχει δικαίωμα να επιλέξει μια δραστηριότητα που το ευχαριστεί. Ποτέ μην ξεχνάτε να επιβραβεύετε τα παιδιά για  την προσπάθειά τους (και δεν εννοώ να τα εξαγοράζετε με δώρα φυσικά!) και τελικά προσπαθήστε να χαρείτε κι εσείς κι αυτά τις μοναδικές στιγμές της παιδικότητάς τους! Κανένας βαθμός δεν αξίζει να θυσιάσετε αυτή τη μοναδική σχέση μεταξύ σας….

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου